.štúrovci a iní romantici
Musíme rozlišovať medzi romantizmom ako umeleckým slohom istej doby a
romantizmom ako životným pocitom. Ten prvý odoznel, ten druhý trvá dodnes.
Romantici sa stotožňujú so Štúrovcami i štúrovcami. A tých bolo oveľa viac,
ako si pamätáme zo škôl. Prvý sled tvorili naozaj Chalupka, Kráľ, Botto,
Sládkovič, Hroboň, Hodža, ale aj medzi tými ďalšími je veľa zaujímavých
osobností: Pauliny-Tóth, Matúška, Vozár, Pejko, Kellner-Hostinský, Dohnány,
Karol Štúr, Francisci, Šulek, Nosák-Nezabudov, Maróthy, Sloboda, Michalovič,
Srnka...
Boli to muži rozporov. Niektorí boli aktívni, až akční, priam dobrodruhovia.
Viacerí z nich bojovali nielen plamennými rečami, ale aj fyzicky: Samo
Chalupka, Janko Kráľ, Paulíny-Tóth. Boli vojakmi so šaržami i dezertérmi.
Viacerí z nich boli uväznení. Ešte aj mierny a opatrný Sládkovič sa ocitol
načas vo väzení. Iní sa utiekali do samoty, k mysticizmu a mesianizmu.
Boli rétormi a rapsódmi, dobrými rečníkmi. Viacerí z nich boli kňazmi, iní
zasa vychovávateľmi, pedagógmi, advokátmi, ďalší sa dostali do štátnych
služieb. Ján Botto bol zememerač. Niektorých postihla skepsa (Hodža),
ďalších zúfalstvo, niektorí skončili s duševnou poruchou. Veľa z nich
zomrelo predčasne, viacerí tragicky.
Romantizmus aj na Slovensku bol hnutím, v ktorom sa prelínal život so
štylizáciou, pragmatické činy so snívaním a fantazírovaním. Literatúra
prerastala do života, báseň bola často zaplatená trpkou životnou
skúsenosťou.
.spoločenskí samotári
Mladosť slovenského romantizmu je spojená so združovaním, spoločnými
výletmi, študentským životom, literárnymi zborníkmi viacerých autorov.
Publikačných možností bolo málo, a tak sa prvé básne deklamovali a spievali,
neskôr šírili rukopisnými opismi, v malých knižočkách, ktorým sa hovorilo
zábavníky (Zábavník levočských študentov).
Mladí muži žijú v spoločnej komunite, aká sa potom v dejinách literatúry
vynorila až v 60. rokoch 20. storočia (jej plodom bolo beatnické hnutie).
Niet sa čo čudovať, že vzniká toľko príležitostných básní. Príležitostná
báseň, ktorá sa v neskorších obdobiach zdiskreditovala, dosahuje svoje pravé
uplatnenie: vyjadriť esteticky pôsobivo emocionálny vzťah k osobe či
udalosti viažucej sa na blízkeho človeka. V tom období bolo všetko v stave
zrodu: mnohé udalosti automaticky naberali literárne zafarbenie. Tvoril sa
národný jazyk, stavalo sa nové zvykoslovie, budovali sa nielen základy
politiky, ale aj etiky a estetiky. A to všetko napojené na dva životodarné
zdroje: na stále aktuálnu vitalitu tradície (Kollár, Hollý, Tablic), kontext
okolitých literatúr, ale aj na neustálu revilitazáciu zdola, zo zdrojov
ľudovej tvorivosti.
Okolo silnej osobnosti (najmä Ľudovít Štúr, neskôr aj básnici) sa združuje
plejáda obdivovateľov, nadšencov, žiakov... Niektorí skončili ako epigóni,
iní z rôznych dôvodov nemohli rozvinúť svoju individualitu. Svoje konce
života takmer všetci trávili v izolácii, buď v zázemí rodiny, alebo tvorby.
Sklamaný Hodža píše Matoru, ktorá vyjde až v dnešnej dobe, Ján Botto
nedokončuje Čachtickú pani... Jankovi Kráľovi za života nevyjde ani jedna
básnická zbierka.
.zakliatie v slovách
Romantickí básnici, a nielen u nás, sa obracali k ľudovej slovesnosti,
odkiaľ čerpali nielen živú, denno-denným hovorením opracovanú reč, akýsi
dobový slang, ale aj inovatívnu metaforiku a obraznosť. V slovenskej poézii
sa udomácnila balada, ktorá vyhovovala pochmúrnemu životnému pocitu z doby.
Samo Chalupka aj tvoril ako ľudový bard: svoje básne najprv recitoval,
hovoril nahlas, kým ich zachytil písomne. Napísal ich preto iba 25, ale bolo
v nich cítiť rešpekt voči poslucháčovi. Verše „Duní Dunaj a luna za lunou sa
valí“ alebo „Zasurmili surmity, volajú do zbroje“ zo skladby Mor ho
prezrádzajú, že naratívna zložka bola prvotná.
Jeho antipód, Janko Kráľ, bol geniálnym improvizátorom. Po dvadsiatke
vychrlil hrsť básní, v ktorých chcel ľudovým, nevycizelovaným jazykom
vyjadriť topografiu svojich vnútorných bojov. Jeho ucelená koncepcia, ktorá
dostala názov Dráma sveta, korešponduje s víziami Williama Blaka či Goetheho
faustovským konceptom.
Ján Botto vniesol do slovenskej obraznosti svietivosť farieb a nebývalú
citlivosť na vizuálne javy. Jeho opisy zo Smrti Jánošíkovej, ale aj z
menších básní, nemajú v slovenskej poézii obdobu.
Samo Vozár výnimočne siahol po cudzej forme (sonete), a ani nedosiahol
popularitu svojich známejších kolegov.
Samo Bohdan Hroboň je nám známy iba zo zlomku svojho napísaného diela (to
ďalšie dielo, žité, sa nijako rekonštruovať nedá). Sloganovito sa tvrdí, že
skĺzol do mesianizmu, ale aj uňho, aj u ďalších predstaviteľov tohto prúdu
romantizmu je mesianizmus estetickou záležitosťou. Je to jednoducho
generátor smelých obrazov, expresií a slovotvorby.
Dnes je hádam až dojímavé čítať, ako sa jednotliví básnici musia
prekliesňovať cez slovné výrazivo, ktoré bolo ešte také mladučké, nehotové,
nedefinitívne... Ale aj neošúchané, nezapratané klišé a frázami, nerozmenené
na poetické rekvizity.
.štúrovci, národný podnik
Všeobecná popularita a úcta spoločnosti voči spisovateľovi či plejáde
autorov je dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane nastáva komunikácia medzi
autorom a širšou verejnosťou, ktorá inak literárne prostredie ignoruje. Na
strane druhej sa osoba autora inštitucionalizuje, nacionalizuje, politizuje.
Štát ako najväčší a najrafinovanejší parazit dielo deformuje, reformuje,
nasvecuje v ňom polohy, ktoré sú preň žiaduce a potláča iné kvality. A tak
sa nám zo slovenských romantických básnikov stala futbalová jedenástka,
ktorá kopala v drese s dvojkrížom pod vedením lavičkového lídra Štúra. Málo
sa hovorí o ich individuálnych výkonoch, o tom, že pre každého z nich bola
prvoradá poézia, krása a estetika a politika nasledovala až za ňou. Zo
Sládkoviča ostala anekdota o perníkovej kráske Maríne, Jankovi Kráľovi
prischlo logo Divného Janka, Samo Chalupka sa zmenil na povstaleckého
hovorcu so sloganom „voľ nebyť ako byť otrokom“ a z Jána Bottu ostali v
pamäti národa iba verše Horí ohník, horí...
Na ostatné verše, spojenia, básne (napríklad na fascinujúci Opitý svet
Sládkoviča) sa zabudlo.
Štúrovci to teda ani dnes nemajú ľahké. A pritom
situácia ich nástupu je v mnohom podobná situácii mladých ľudí dnes. Dnešní
reperi, hiphoperi či grafitoví writeri by sa v mnohom mohli stretnúť s
výpoveďami, o aké sa usilovali generácie, keď sa formoval národ, ale aj nová
dobová estetika a etika. |
Andrej Sládkovič
Opitý svet
Všetko ma nechalo,
krčmár aj svet,
už samotnejšieho
na svete niet:
tak teda už aj ja
domov ťahám,
ale – vínko – teba
tu nenahám.
Ha! čože sa tomu
svetu robí?
Čo to za opilé
sú podoby?
Kníše sa, váľa sa
všetko na ňom:
bodajže ťa, svete,
aj s ožranom!
Čože ty tak sliepňaš,
mesiac z neba?
No tebe tiež viac ver'
už netreba:
oči máš zmútené,
líca bledé;
hľa, tak sa ožranom
takým vedie!
A tie hviezdy ako
si tancujú
a hlávky opilé
nadhadzujú;
vše sa jedna na zem
dol'skrbáli:
tie sa tiež náramne
dostrebali!
Už aj tie oblaky
sa doťali,
že sa tak po nebi
rozváľali:
pocestným pokoja
už nedajú,
a mňa, že piť nechcem,
oblievajú!
A ten slávik, ten – vraj
vodu pije:
horká jeho voda –
čo tam zhnije!
Od čohože spieva,
vyskakuje?
Poznať mu, že rád tiež
poťahuje!
Steny, ožraté ste,
to viem sväte,
lebo sa už na mňa
opierate!
Ešte aj tie skaly
v hlave majú,
keď nohy triezvemu
podkladajú!
Opilé je nebo,
ožraný svet,
všetko dosúkané –
triezvo nič niet!
No, svet nešľachetný,
dobre sa maj!
Pred ním, krčma moja,
ty ma schovaj! |