Rozhovor so Susan Farrell

Susan Farrell je jedna z prvých, ktorí pracovali s internetom. Sama je výtvarníčka, hoci, ako hovorí, príliš veľa času jej už na tvorbu nezostáva. Graffiti sa stalo jej záľubou a jej site "Art Crimes: The Writings On The Wall" (www.graffiti.org) bola prvou a je dodnes najväčšou internetovou stránkou o graffiti na svete. Tento rozhovor vznikal počas dlhých hodín, kedy sme spolu obchádzali steny na Novej Žiline.


- Povedzte nám niečo o svojej internetovej stránke

- Art-crimes som začala robiť v roku 1994 po tom, ako som urobila sériu fotografií graffiti v Atlante a v Prahe. Myslela som si, že to bude veľmi tichá a skrytá práca, o ktorej budú vedieť len zainteresovaní, to znamená writeri, fotografi a nadšenci graffiti. Stránka však získala veľkú odozvu hneď na začiatku a objavil sa o nej článok v časopise Newsweek a ja som musela priznať svojej rodine a zamestnávateľovi, čo som urobila počas letnej dovolenky. Mojím cieľom bolo prezentovať práce writerov z celého sveta, vytvoriť archív, porovnávať prejavy graffiti z rôznych krajín a vyvolať diskusiu o graffiti, ktorá by bola inteligentnejšia než len "je to umenie alebo je to vandalizmus?" V súčasnosti má môj website viac ako 3000 stránok, na každej nájdete sedem, osem fotografií. Mojím spoločníkom pri tejto práci je Brett Webb. Odkedy som s touto prácou začala, začali prichádzať pozvania na graffiti festivaly a jamy z celého sveta, takže teraz trávim veľa času na cestách.


- Čo znamená vaša stránka pre writerov?

- Je to hlavne príležitosť na prezentáciu ich prác. Určite tiež získala viac uznania a pochopenia práce graffiti umelcov u verejnosti. Vyvolala tiež medzi writermi vlnu súťaživosti, pretože mnohí boli nespokojní a začali si vytvárať svoje vlastné stránky. Mnohým to veľmi pomohlo, pretože získali nové skúsenosti v práci s počítačom, čo pre nich znamenalo, že získali nové pracovné príležitosti, lepšie zaplatené pracovné miesta a zlepšenie ich finančnej situácie.


- Ako sa môže slovenský writer dostať na www.graffiti.org?

- Pošlite mi fotografie svojich vecí. Ľudia ma často žiadajú, aby som prišla do ich mesta, odfotografovala práce, ktoré urobili a zverejnila ich na svojej stránke. Fotografie, ktoré si robím na cestách sú len pre mňa, tie nezverejňujem.


- Kedy ste začali prácu s graf
fiti?

Po prvýkrát som si všimla graffiti v roku 1989 v Atlante cestou do školy. Kúpila som si fotoaparát a práce na stene som odfotografovala. Na druhý deň však boli na stene nové veci a ja som si povedala, že ich musím odfotografovať skôr, než ich niekto znova prekryje. No a tak začala moja obsesia so zbieraním fotografií graffiti. Teraz urobím okolo tisíc fotografií ročne.


- Čo si myslíte o štýloch ľudí v rôznych krajinách a o tvorbe writerov na Slovensku?

- Štýl jednotlivých tvorcov je ovplyvňovaný mnohými faktormi, ako mesto z ktorého pochádzajú, krajina ich pôvodu a samozrejme známi writeri z ich okolia. Zaujímavý je príklad Južnej Ameriky, ktorá bola dlho odrezaná od diania v ostatných častiach sveta. Dlhý čas tam ani neboli dostať ani aerosolové farby a preto sa tam maľuje hlavne štetcom. V krajinách Južnej Ameriky sa vyvinul úplne osobitý štýl, často využívajúci figurálne motívy. Známi sú napríklad bratia - dvojičky OSGEMEOS z Brazílie. Vplyv na štýl majú aj individuálne korene writera, ako je napríklad CODEAK z Nemecka, v ktorého tvorbe sa prejavuje vplyv jeho čínskeho pôvodu. Slovenské graffiti ma príjemne prekvapilo, pretože hoci tu táto scéna existuje iba asi šesť rokov, už sa tu objavuje veľmi osobitý štýl. V krajinách, kde graffiti iba začína je obvyklé, že writeri si najprv berú inšpiráciu z New Yorku alebo z Nemecka.


- Ako vidíš budúcnosť graffiti?

- Kým bude existovať graffiti, bude pokračovať aj odpor voči nemu. Neustále sa budú vyvíjať a zdokonaľovať technológie, budú sa prijímať zákony, zavádzať tvrdé postihy a hľadať nové spôsoby boja proti graffiti. Writeri budú samozrejme tiež nachádzať nové spôsoby, ako sa so situáciou vysporiadať. Tieto preteky v zbrojení budú celkom iste pokračovať aj naďalej.

Samotné graffiti už teraz nadobúda rôzne hybridné formy. Mnohí writeri sa posúvajú od dvojrozmerných prác na ploche steny k sochám a priestorovým objektom. Niektorí robia priestorové vizualizácie a animácie svojich prác. Objavili sa aj architektonické projekty vychádzajúce z tvarov a dynamiky graffiti. Zaujímavé sú spojenia s internetom a to nielen ako s prostriedkom na prezentáciu prác. Mnohí využívajú internet ako samostatné médium v spojení s reálnym urbánnym priestorom. Spojenie graffiti s grafickým designom a webdesignom je už samozrejmosťou, mnohí writeri sa týmto spôsobom aj živia.


- Viem, že sama maľuješ. Skúšali ste niekedy robiť aj graffiti?

- (smiech)... Nie, ale niekedy o tom uvažujem. Je to ťažké chodiť po svete a vidieť všetky tie skvelé veci, ktoré writeri robia. Naozaj neviem, či by som to dokázala. Writeri po celom svete ma už teraz príliš dobre poznajú, takže by to okamžite spôsobilo veľký rozruch. Všetci by hovorili: "á, Susan ako toy!" [toy = začiatočník, opak kinga]. Takže keby som s tým aj začala, asi by som si chcela prežiť svoje "toy" obdobie v súkromí. Ale kedysi som písala básne na toaletách a rada som pozorovala, ako k nim pribúdajú komentáre.

*** Ostrov 4 Graffiti menu ***